2015 január 1-től bevezetett útdíj rendszer elemzése a 7 pontos szempontrendszer alapján.
Talán annyira senkit nem lep meg, hogy ennek az intézkedésnek az értékelése 0 csillagot kap. Tipikusan kapkodva, átgondolatlanul, értelmes célok nélkül megalkotott probléma halmaz. 2 pontot sikerült kapnia, aminek a négyzete 4. Erre 0 csillag jár.
1. Van-e megelőző és utánkövető hatástanulmány? 0 pont
Ezt szerintem annyira azért nem kell részletezni. Semmilyen hatástanulmány nem készült, utánkövetésre sem igazán készültek fel. Az intézkedés politikai hatásait sem igazán mérték fel, a Fideszes polgármestereknek is igazán keresztbe tett.
2. Van-e egyértelmű, mérhető és betartható cél? 0 pont
Semmilyen célt nem szolgál, az öncélú költségvetési bevételek növelésén kívül.
3. Van-e ésszerűen betartható határidő, türelmi időszakkal? 0 pont
December eleje körül kitalálták, január 1-vel életbe is lépett. Ezt a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetnénk ésszerűen betartható határidőnek. A türelmi időszak ugyan lett, de az megint csak olyan, ami nem felel meg a "türelmi időszak" eredeti definíciójának.
4. Van-e kijelölt felelős személy? 1 pont
Van egyértelmű felelős személy! A jármű üzembentartója lesz elővéve, amennyiben jogosulatlanul használják a fizetőssé tett utakat.
5. Van-e arany híd (segítség)? 0 pont
Próbálkoztak, próbálkoztak, de rengeteg volt a félreértés, a rossz kommunikáció, és gyakoriak voltak a változások is - gondoljunk csak arra, hogy mely útszakaszok fizetősek. Itt egy tökéletes példa a helyzet ésszerűtlen kezelésére és a rossz kommunikációra: Totalcar: Mindennap megbüntethetnek, ez a törvény . Azt se felejtsük el, hogy sok helyen a díjfizetési kötelezettségre jelző tábla már csak díjfizetési területen lett elhelyezve, még csak lehetőséget sem adva az autósnak, hogy módosítsa útvonalát.
6. Van-e megfelelő jogkörrel és felszereléssel ellátott ellenőrző szerv, ami látványosan működik is? 1 pont
Nem igazán tudjuk, hogy az ellenőrzés jól működik-e. Sok helyen nem láttak kamerákat, csak táblákat felszerelve, így nem elképzelhetetlen, hogy valójában egy darabig nem vagy erősen hiányosan működött az ellenőrzés. Mindenesetre a rendszer más területeken már működik, a jogkörök tisztázva vannak, a felszerelés adva van. Megadható az 1 pont.
7. A megelőzésen van-e a hangsúly? 0 pont
Kb a kérdés is értelmezhetetlen, illetve, ha figyelembe vesszük, hogy az elkerülő utaknak megelőző szerepe van - ne a városban cammogjon mindenki -, akkor ez az intézkedés inkább visszás. De mivel nem történtek megelőző hatástanulmányok, így igazából fogalmunk sincs arról, hogy az intézkedés hatására hogyan változtak, vagy változtak-e az átmenő forgalmi adatok. Megyünk egy ablak nélküli autóban, amiről nem tudjuk, hogy hol van, merre megy és mennyivel, de beszólnak fentről, hogy most kanyarodjunk balra és kicsit lépjünk a gázra. (taps)